21.1.2017

Thaimaa 2016: Bangkokista Koh Changille

Voi ei, nyt iskee ahdistus kun alkoi käymään näitä biitsikuvia läpi... :D Takas rannalle, kiitos. Bangkokissa vietettiin siis kuusi yötä, jonka jälkeen jatkettiin matkaa. Oltiin käyty ostaa Ekkamain asemalta bussiliput jo edellisenä päivänä välille BKK - Laem Ngop. Dösäliput kahdelta maksoi n. 500 bahtia. Muualtakin päin Bangkokista olis päässy samaan satamaan, mut me valittiin Government bus 99, joka lähti vaan Ekkamailta.  Dösiä lähti kaks aamun aikana, me otettiin aikasempi lähtö n. klo 8. Bussi koukkas pikasesti lentoaseman kautta, sekä yhdessä kapungissa, jonka jälkeen matka jatkui suoraan satamaan. Jollakin busseilla pääsee myös Tratiin, joka on satamien lähin kaupunki. Sinne olis ollu enemmän lähtöjä, mut sit olis täytyny mennä loppumatka taksilla. Bussimatka satamaan kesti viitisen tuntia. Matkalla tarjottiin vettä ja pikkunen eväs.

Bussimatka oli jokseenkin tuskainen, kun mulla jyskytti ihan karmee hedari. Ilmassa oli ukkosta, joka pitää mun pään aina ihan sekasin. Matka meni kuitenkin suht nopeesti kun pällisteli maalaismaisemia. Kun päästiin satamaan ostettiin liput lautalle. Koh Chang ei oo pitkällä mantereesta, mutta väli kestää hitaalla lautalla melkein tunnin. Changille pääsee parista eri satamasta vähän eripuolille pohjoisosaan saarta. Mä ymmärsin, että dösät droppaa aina siihen satamaan, josta on ekana lautta lähdössä. Meijän lautta lähti center pointin satamasta.

Koh Changin päässä tungettiin ittemme lavataksiin, songthaewiin. Niitä lähti saaren eri rannoille sitä mukaan miten ne tuli täyteen. Hinta oli 50-100 bahtia riippuen kuinka pitkän matkan meni. Mä olin valinnu meille majotuksen Lonely Beachilta, joka oli aika kaukana ja meijän matka maksoi siis 100 bahtia per nassu. Matka oli aikamoista vuoristorataa! :D Saaren tiet on aika jyrkkiä paikoittain. Perillä Lonarilla joskus iltapäivästä. Huh, vaikka matkaaminen on kivaa, on maiseman vaihtaminen aina pieni rupeama. Oli ihanaa päästä bungalowikylaan ja heittäytyy riippumattoon. Sitä hetkee mä olin niin odottanu. Siinä mä makoilin riemuidioottina ja tuijotin ympärillä olevaa viikkoa ja kuuntelin sen ääniä. Ei ollut hiljainen viidakko se. I-H-A-N-A-A.

Mä oon yleensä tsekkaillu Thaimaan majotuksia booking.comin tai Agodan kautta. Tälläkin kertaa Bangkokin majotukset oli bookingista ja varaus oli myös Changille, mut sit löysin googlaamalla aivan ihanan bungalowipaikan, jota ei löytyny mistään noista hakukoneista. Siis niin ihana Oasis. Siellä oli valittavana muutamaa eri bungalowityyppiä deluxesta vähän kämäsempiin vaihtiksiin. Me otettiin Jungle bungalow, joka näin peak seasonin aikaan maksoi n 25e yöltä. Mukava henkilökunta, kiva sijaitsi ja ite bungalowi oli ihku. Oasis oli mäen päällä vähän syrjässä Lonarin "keskustasta", mut kuitenkin ihan vieressä, parin minuutin kävelymatkan päässä. Lonely beachista kerrottiin kaikkialla, että siellä on bileet joka yö. Se oli ihan totta. Myös Oasikseen kantautui kaikki baarien musat yms, mut ei kuitenkaan häiritsevästi. Jumputus oli omalla tavallaan ihan rauhottavaa. :D Suurin osa majoituksista oli ihan siellä baarien vieressä. Siel olis varmaan ollu vaikeempi nukkuu.

Ekana iltana ei keretty oikein mitään. Mä olin kyllä heti valmis biksut päällä ja halukas lähtee iltauinnille, mut pimeys iski niin nopsaa et ei keretty mihinkään. Lähettiin illalla katsastaa Lonarin ruokatarjontaa. Pienessä paikassa ravintoloiden määrä ei päätä huimannu, mut se ei haitannu mitään. Muutamat vaihtikset riitti oikein hyvin. Käytiin syömässä hyvät curryt ja vetäydyttiin bungalowiin tasaisen jumputuksen saattelemana nukkumaan. Bileet kesti johonki aamuyöhön, mut me vedettiin tyytyväisinä hirsiä välittämättä niistä.

Seuraavana aamunä päästiin sit itse asiaan eli rannalla! Käytiin Oasiksen raflassa aamupalalla, jonka jälkeen lähettiin tutkimaan miltä Lonely Beach näyttää. Siellä menikin sitten koko päivä. Välillä käytiin syömässä ja sit taas takas köllimaan rannalle ja uimaan. Rannalla oli muutaman eri bungalowi kylän baari/ravintola ja muutama muu kauppias, jolta sai ostettua juotavaa ja pientä syötävää. Rannan toisessa päässä oli vähän hienompi hotelli. Porukkaa ei ollu liikaa ja kaikki otti rennosti. Kajakkeja sai vuokrata, mut se olikin ainoo aktiviteetti ja hyvä niin. Vesi ei ollu niin kirkasta tai sinistä, kun Etelä-Thaimaassa, eikä hiekka niin valkosta, mut ei se haitannu.  Vesi oli enemmän sellasta vihertävän sinistä ja hiekka kultaista. Mä tykästyin paikkaan heti.

Rantapäivän jälkeen käytiin syömättä kalaa samassa raflassa missä käytiin päivällä syömässä ihan törkeen hyvät nuudelit. Myös illan kalasetti oli hyvä. Lonarilla hinnat oli tosi maltilliset, vaikka yleensä saarilla on vähän kovemmat hinnat kun mantereella. Lonely Beachista sanottiin, että se on sellanen reppureissaajien hippikeskittymä. Ei se nyt niin hipahtava mun mielestä ollu, mut muuten siellä oli sellanen hauska pikkukylämeininki. Aina samat naamat rannalla ja ravintoloissa. Oli kyllä hassuu siirtyy Bangkokin jälkeen taas tälläseen enemmän turistipaikkaan. Joskus mä vielä haluisin päästä johonki sellasiin rantamestaan, jossa olis enemmän paikallista meininkiä. Koh Chang ei oo kuitenkin ihan niin tupattu täyteen kun vaikka Phuket. Ensivaikutelma koko mestasta oli kiva. Changilla vietettiin yhteensä 8 yötä.