9.1.2014

Aasian reissut

Matka lähenee ja toivoisin vaan että tää reilu viikko mentäis jollain pikakelauksella. Ei jaksa odottaa! Eilen katottiin Juuson kanssa Madventuresia. Aloin siinä samalla miettiä omia vanhoja reissujani. Lähinnä siis Aasian reissuja. Muualla en oo käynyt ees, paitsi Euroopassa. Tässä vähän menneiden reissujen muisteluita.

Guangzhou, marraskuu 2005


Ensimmäinen reissu vähän kauemmas. Kiinaan. Mä olin jo jostain ala-asteelta ollu ihan kauheen kiinnostunut kiinasta. Piirsin aiheesta kuvia, tein monen sivun esitelmiä mantsan tunnilla ja kuuntelin mielenkiinnolla meijän naapureiden juttuja, kun ne oli asunu Kiinassa. Kun olin ysillä, mun faijan piti lähtee kaverinsa kanssa Guangzhouhun, mutta kaveri joutui perumaan joten mua kysyttiin messiin. Olin heti valmis lähtee ja tirskuin onnesta kun pääsin vihdoin kauan fanittamaan maahan! Vitsi sitä fiilistä kun sit oikeesti päästiin sinne. Olin ihan myyty! Kaikki oli niin uutta ja jännää. Guangzhoussa ei ainakaan sillon näkynyt paljon turisteja, kaikki tuijotti meitä ja jotkut halus tulla koskettelee mun vaaleeta tukkaa. Mun lemppari mesta oli Baiyun Mountain, siellä oli ihana hengata lähes 30 asteen lämmössä.

Guangzhou, helmikuu 2006


Seuraava reissu tulikin aika nopeesti edellisen jälkeen. Tällä kertaa mukana myös Viivi. Sama mesta, vähän eri vuodenaika, kirkkaammat mut vähän viileemmät säät. Paikallisilla oli toppatakit päällä ja se tuntui meistä hassulta kun sää oli kuitenkin yhtä lämmin melkein kun Suomessa kesällä. :D Myös meitä katottiin vähän oudosti, kun ei ollut niitä takkeja päällä. Kaikista Aasian reissuista, Guangzhoussa on ehdottomasti ollu kummallisin ruoka. Ei siis pahaa, mut välillä ei kyl yhtään tiennyt että mitä syö. Ihan superi reissu tämäkin.

Hong Kong, kevät 2008


Taas samoille aika samoille huudeille! Honkkari on semilähellä Guanzhouta. Mä olin tulevana kesänä täyttämässä 18 ja tää reissu oli vähän niinkuin sen kunniaksi. Nyt mukana faijan lisäksi myös mami ja mun ex. Honkkari oli tosi kiva paikka, aika erilainen kun Guangzhou vaikka lähekkäin onkin. Honkkarissa kaikki tuntui helpommalta esim kielitaito vähän parempi yleisesti. Myös liikkuminen oli tosi iisiä. Ostettiin sellaset matkakortit, joita vilauttamalla pääs liikkumaan kaikilla kulkuvälineillä. Vähän niikuin täällä suomessa. Honkkarissa tykkäsin myös siitä, että välillä pääsi pois suurkaupungin vilkkeestä rannallam jotka oli ihan vieressä. Tykkään siis suurkaupunkien meiningistä, mut kivaa kun oli molempia.

Osaka, tammikuu 2009


Jälleen reissu faijan kanssa kaksisteteen. Tällä kertaa Japaniin. Taas ihan erilaista meininkiä. Japaniin tahtoisin vielä joskus uudestaan, oli se niin siisti paikka. Osaka tuntui tavallaan aika kotoisalta. Ihankuin olis ollu jossain päin Eurooppaa, mut sit ei kuitenkaan. Japanissa ei tullu oikein sellasta kulttuurishokkia. Ruoka oli ihan superhyvää ja ihmiset auttavaisia ja mukavia. Yhteistä kieltä ei kuitenkaan usein löytynyt, mut eipä se menoa haitannut. Ruoka oli niin hyvää, että se pitää kyllä sen asian tiimoilta kärkipaikkaa näistä reissuista. Osakassa olo oli aika seesteinen koko ajan. Tahtoo uudestaan!

Singapore, syksy 2011


Tää reissu onkin jo täältä blogista tuttu. Mun ja Juuson eka yhteinen reissu, jossa mukana myös mun vanhemmat. Singapore oli superjees ja sen oo täällä jo useaan otteeseen sanonut. :D Sinnekkin tahtoisin vielä uudestaan. Tuntuu että vielä jäi paljon näkemättä ja kokematta. Ei sinänsä ihme, Singapore muuttuu kokoajan.

Aasiassa on muitakin mestoja jossa haluisin kovasti käydä, esimerkiks Malesia ja Vietnam.  Toki olis mielenkiintoista käydä jossain muuallakin maailmalla. Esimerkiks jossain Karibian paratiisissa snorkaalassa tai Uudessa Seelannissa kalassa. Ehkä vielä joskus. Seuraavaksi sitten tiedossa varmaan taas jotain ihan erilaista. Katsotaan millaisia fiiliksiä Thailando herättää. Puolitoista viikkoa suunnilleen vielä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti