16.2.2015

Rauhallista menoa Phak Nam Baylla

Koh Lantalta jatkettiin Koh Phi Phille. Matkaa tähän väliin kertyi vajaat 50km. Phi Phi on aikalailla Lantan ja Phuketin puolessa välissä. Tältä saarelta meillä oli majoitus kahdesta eri mestaa, toinen vähän rauhallisemmasta paikasta ja toinen sieltä missä on enemmän actionia. Tultiin alkuiltapäivästä Tonsain satamaan. Eka majoitus oli siellä rauhallisemmassa paikassa ja sinne täytyi mennä pitkähäntäveneellä. Phi Phillä ei oo autoja, kaikkialle pitää kävellä tai mennä botskilla. Jouduttiin venaamaan pari tuntia, että pitkis lähtee satamasta.

Kun hypättiin veneeseen, alkoi tapahtua. :D Jo aikaisemmin mainitsin että tuuli oli ollut tosi kovaa, eikä se vieläkään ollu mihinkään laantunu. Vene pomppi useita metrejä aallokossa, välissä tuntui että kohtä tää paatti on pohjassa kun se tuli alas vähän epämääräisesti ja meinas hörpätä vettä. Meillä oli hauskaa, mut jotkut kanssamatkustajat alkoi oikeesti jo kaivaa pelatusliivejä esiin. Vihdoin kuitenkin päästiin turvallisesti perille Phak Nam Bayhin, joka myös Relax Bayna tunnetaan. Vastassa nätti ranta ja nämä söpöt hökkelit.

Majoituttiin Relax Bay resortissa, joka oli rannan ainoa majoituspaikka. Nätit bambuseinäiset bungalowit ihan lähellä rantaa. Oma rauha, ei ilmastointia, ei sähköä aamu kuudesta iltakuuteen, ihan parasta.

Resortilla oli myös ravintola, joka oli oikeestaan ainoa mesta josta sai ruokaa. Ranta oli keskellä ei mitään, kaikki palvelut siellä saaren keskuksessa eli Tonsailla ja sinne olis pitäny lähtee joko veneellä tai patikoida viidakon läpi. Ravintolasta sai kuitenkin kaiken tarvittavan ja ruoka oli ihan jees. Hinnat vähän pöyristytti alkuun, kun ne oli melkein kolme kertaa korkeemmat kun niissä mestoissa missä ollaan totuttu syömään. Mutta kun järjellä kelas, eihän se oikeesti meitä vararikkoon vie jos ravintolaillallinen maksaa henkilöltä noin 5e.

Ekana aamuna herättiin Juuson kanssa aikaisin. Päivi ja Luukas jäi vielä nukkumaan. Herättiin Juuson kanssa oikeestaan joka aamu paljon aikaisemmin. Välillä oli herätyskello soimassa puol ysin aikaan, mutta useimmiten herättiin jo paljon ennen sitä ilman mitään herätyksiä. Käytiin aamupalalla ja lähdettiin kapuamaan viidakon läpi kohti saaren näköalapaikkaa. Meidän rasortilta sinne kesti noin puoli tuntia kävellä.

Kello oli vielä aika vähän kun saavuttiin viewpontille. Oltiin ekat ihmiset paikalla. Maisema näytti just siltä, mitä olin kelannutkin. Kaunista, ei voi muuta sanoa. Mä tykkään ihan hirveesti kaikista tollasista korkeista mestoista. Maisemien katteleminen on vaan niin siistii. Hirveen kauan ei keretty rauhassa fiilistelee kun viewpoint alkoi täyttyä ihmisistä. Satuttiin siis aika hyvään aikaan paikalla.

Viewpontilla oli kiska josta käytiin hakemassa juomat, joita jäätiin vielä ylös nauttimaan. Oli hauskaa kattoa japanilaisten turistien poseeraamista. Vaikka näköalapaikka on tollanen turistinähtävyys, kannattaa siellä ehdottomasti käydä. Phi Phi on aika persoonallisen näköinen saari ja näyttää ylhäältä katsoen tosi mageelta. Mitä aikaisemmin aamulle paikalle ehtii, sen parempi jos haluaa välttää ihmispaljouden.

Reippailun jälkeen tultiin takas omalle biitsille. Oltiin kuultu että rannan edustalla olis ihan siisti riutta, johon pääsis helposti snorklaamaan mutta meillä kävi vähän huono tsägä. Tuuli oli edelleen tosi kovaa ja merenkäynti voimakasta, joten vesi oli aika sekoittunutta. Käytiin kuitenkin yrittämässä. Kun ui tarpeeksi pitkälle rannasta, alkoi vesi olla siistimpää mutta snorkaaminen kauheessa aallokossa ei ollu kovin helppoa tai mukavaa. En nähny muita enää missään, pienen paniikkikohtauksen saattelemana uin takas rantaan. Snorklaamiset sai siltä päivältä jäädä. Se vähän harmitti. Tässä vaiheessa myös kameran muistikortti sanoi ittensä irti ja pisti vähän mieltä matalaksi.

Illat oli relaxilla kauniita. No, en oo vielä nähnyt yhtään mestaa noilla seuduilla jossa ne ei olis kauniita. Aurinko laski saaren taakse, mutta silti oli nättiä. Jälleen kerran, eipä ollu kovin kova hinku takas Suomeen...

Oltiin Relaxilla kaksi yötä. Vikana aamuna mä heräsin tosi aikaisin, aurinko oli vasta alkanu nousemaan. En viittiny herättää Juusoa vaan lähdin yksin rantaan fiilistelemään auringon nousua. Mä oon ehdottomasti aamuihminen. Vaikka tykkään välillä myös valvoa iltaisin, on siistimpää herää aikaisin.

Myös Juuso heräsi jossain vaiheessa ja mentiin yhessä aamupalalle. Aamupalat ravintolassa oli vähän nihkeitä, ainakin mulle. Listalla oli varmaan kymmenen eri vaihtoehtoa, mutta ainoo jota pystyin syömään oli jugurtilla kuorrutetut hedelmät. Muuten listalta löytyi vain erilaisia toasteja.

Vasta viimeisenä aamuna tuuli oli hieman laantunut ja meri rauhoittunut. Vesi oli ihan superkirkasta ja kaunista. Kuvista sitä ei valitettavasti oikein huomaa. Lähettiin koko porukalla snorklaamaan.

Pinnan alla meni oikeestaan koko aamupäivä. Riutalta löytyi kaikkee jännää nähtävää. Kalatkin oli aika isoja. Puolen päivän aikaan lähti vene takaisin Tonsaille. Hieman haikeissa fiiliksissä piti jättää tää paikka.

Mä olisin voinu viettää tolla rannalla useemmankin päivän. Vähän tän tyyppistä mestaa olin näiltä reissuilta kaipaillutkin. Relax beach resort oli vähän kallis, mutta ehdottomasti kokemisen arvoinen. Varmasti vastaavia paikkoja löytyisi jostain myös vähän halvemmalla. Henkilökunta oli ihan super mukavaa ja bungalowit tosi symppiksiä. Oli kiva nähdä Phi Phi saaria myös tältä puolelta. Moni  suuntaa vain saaren keskukseen, joka tunnetaan hyvänä kemutuspaikkana. Arvatkaa vaan mikä olikin meidän seuraava plääni? ;)