11.1.2016

Lentokonesiivous

Mihin aika oikeesti vaan katoaa? Mulla tulee ihan just viis vuotta täyteen töissä lentokentällä. Muistan kun just äsken vasta olin työhaastattelussa. Edellisestä duunipaikasta oli vähän nihkeet kokemukset ja jo haastattelussa kelasin että jos tätä hommaa jaksais vaikka puolisen vuotta niin hyvä. Edellisessä työpaikassa, eli mäkkärissä olin vain muutaman kuukauden. En tykänny yhtään. Puol vuotta venyikin sitten vähän pidemmäks aikaa, kun heti ekojen päivien kohdalla huomasin että mähän tykkään oikeesti tästä hommasta. Tykkään edelleen. Vuoden 2013 olin melkein kokonaan veke, kun olin vakkarina oman alan hommissa, mut muuten oon ollu Sodexolla aika tasaisesti. Sivussa oon kyllä tehny muitakin hommia. Viis vuotta, jännää.


Aattelin että tän viiden vuoden kunniaksi voisin vähän kirjoittaa meidän työstä. Kun katsoo blogin tilastoja, on lentsikkasiivous ollu aina yks haetuimpia sanoja, jolla tänne blogiin päätyy. Muutaman postaukseen on tullu myös kysymyksiä liittyen tähän työhön. Koitan saada jotenkin avattua, jos siitä olis vaikka jollekin joskus hyötyä.

Työnimike on siis lentokonesiivooja. Helsinki-Vantaalla koneita siivoaa Sodexo, SOL ja ISS. Mä oon töissä näistä ensimmäisessä ja meille kuuluu suurin osan koneista. Iso osa Finnairin koneista, sekä muutamat eri firmojen koneet. Meijän entinen nimi oli Sodexo Traffic, mutta jonkun aikaa sitten yhdistyttiin perus Sodexon kanssa. SXO on varmaan monelle tuttu esimerkiksi koulujen ruokaloista. Lentsikkasiivoojalta odotetaan paineensietokykyä, jokseenkin hyvää kuntoa ja nuhteetonta taustaa.  Lähes aina on kiire ja koneissa liikkuminen on välillä aika haipakkaa. Itse tykkään just tästä työn fyysisyydestä. Perusduunarin palkka on tällä hetkellä vähän vajaa 11e. Jos työskentelee kuskina, saa siitä euron lisää. Lisät muuten ei oo mitkään hääppöset, en edes muista paljon esim iltalisä on. Sunnuntaista ja muista pyhistä tietenkin tuplaliksa.


Työ on kaksvuorotyötä ja vuorot sijoittuu 06.00-22.30 välille. Aamuvuorot tehdään yleensä 8-11 tuntisinä, iltavuorot 6-8 tuntisina. Sit on vielä erikseen ruuhkavuoro, joka alkaa iltapäivästä ja kestää 4h. Lentsikkasiivooja voi työskennellä kolmella erilaisella sopparilla. Kaikki sopparit on periaatteessa osa-aikaisia, mut kuitenkin vakkareita. Jos oot "listalla", oot vakkari. Ite olin pitkään extrana, eli en listalla. Listalla olevat on kahdessa eri porukassa. Pitkää listaa tekevät työskentelee kaikissa mahdollisissa vuoroissa, lyhyttä listaa painavat tekee pääsääntöisesti ruuhkavuoroa. Myös siinä on kuitenkin mahdollista saada joskus pidempiä vuoroja. Extrat ilmoittaa työnjohtoon millon ite pääsevät töihin tai työnjohdosta voi tulla soittoa jos lisäapua tarvitaan. Vaikka mä olin pitkään extrana, olin kuitenkin töissä keskimäärin 5 vuoroa viikossa. Näiden lisäksi on vielä erikseen yövuoro, mut siihen en paneudu nyt, kun mulla ei oo siitä muutamaa vuoroo enempää kokemusta.

Hommat tehdään 3-6 hengen tiimeissä. Sen verran mitä yhteen pakuun menee porukkaa. Osan mahtuu vain 3 ja osaan 6. Yksi porukasta on ryhmänvetäjä eli RV ja loput on tiimiläisiä. RV toimii kuskina, huolehtii kommunikaatiosta työnjohtoon radiopuhelimella ja ottaa päävastuun koneen valmitumisesta ja tsekkauksesta, muuten RV tekee ihan samoja hommia kuin tiimiläiset. Pienempiä koneita siivoaa yleensä yksi tiimi ja isompia laajarunkoja enemmän. Pienempiin koneisiin käytetään yleensä aikaa 10-20min, isompiin keskimäärin 1h. Jos koneita tulee myöhässä tai on jotain muuta säätöä, saattaa siivousajat olla näitäkin lyhyempiä.



Siivouksen tasot on jaettu kolmeen ryhmään. C-työ on kaikista tarkin ja siihen menee eniten aikaa. B-työ on tästä hieman suppempi. A-työ on kaikista suppein ja nopein. Sitä tehdään vain kovimmassa kiireessä ruuhkien aikana. Koordinaattori ilmoittaa radiolla aina seuraavan kohteen, siis koneen ja mikä siivous tehdään. Yleisin siivoustyö on B. Otetaan nyt esimerkiksi pitkiä matkoja lentävä laajarunkokone, niissä B-siivoukseen kuuluu: Jokaisen istumapaikan tsekkaus, pöydän ja näytön pyyhkiminen, sekä roskien poisto istuintaskusta ja lattialta, vyöt laitetaan nätisti. Keittiöt ja vessat pestään ja niihin lisätään puuttuvat tavarat. Keittiöissä esimerkiks roskapusseja, vessoissa paperia. Koko kone imuroidaan, penkeille jaetaan huopa, tyyny, kuulokkeet ja vesipullo. Pienempiin koneisiin tarvittavat tavarat kulkee meillä mukana siivousautoissa, mutta laajarunkoihin tavarat tuodaan koneen viereen nostettavalla high loader autolla. Meidän kentällä on kolme ruuhkahuippua. Aamulla, päivällä ja vielä illalla. Kiireisin on päivä, sillon lentoliikennettä on paljon enemmän. Näiden aikojen välissä on hieman rauhallisempaa ja silloin tehdään usein C-työtä kun on enemmän aikaa käytettävissä.

Veikkaisin että meidän duunipaikalla keski-ikä olis suunnilleen 20v. Kaiken ikäisiä tyyppejä kuitenkin löytyy. Monelle tää on eka duunipaikka opiskelujen jälkeen, mut osa porukasta on jo pidemmän linjan duunareita. Muutama tyyppi lähentelee jo eläkeikää. Se on musta niin siistiä, että kaikki on hyvää pataa keskenään iästä, sukupuolesta ja kansallisuudesta riippumatta. Moni kuka lähtee kentältä pois, ei niin kaipaa itse työtä, mutta porukkaa sitten sitäkin enemmän. Jos haluut tutustua lentokentän villiin arkeen, kaipaat fyysistä hommaa ja tykkäät tehä työtä porukassa, tää on oikeesti ihan kiva paikka! Voi olla, että tästä jäi nyt jotain tärkeetä sanomatta, mut toivottavasti postauksesta olis hyötyä edes jollekkin. :) Mä nautin nyt parista vapaapäivästä.

7 kommenttia:

  1. Kiitos paljon, oli erittäin mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu postaus.

    -T

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä! Kiitos itselles kivasta kommentista. :)

      Poista
  2. Onko vessat miten likaisia? Oletko joutunut oksennusta siivoamaan? Harkitsen hakevani opintojen ohella siivoustyötä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei anteeks, että vastaus viivästyi! Huomasin vasta nyt. Hae ihmeessä, ihan mukavaa hommaa. Ainakin siis lentokoneissa, muista siivoustöistä ei mulla oo kokemusta. Ei ne vessatkaan usein mitään ihan kovin törkyisiä oo. Oksennukset oon jotenkin onnistunu välttämään, mutta muuta eritettä on kyllä tullu siivottua aina joskus... :D

      Poista
  3. Hei, olisin kiinnostunut kuinka lentokonesiivouksessa perussiivous toimii ja milloin sitä tehdään?
    Minkälaisia muita välineitä käytetään ylläpitosiivouksessa kuin imuri ja kalustepyyhkeitä? + imuroidaanko istuimet joka kerta?
    Kiitos! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos meinasit tota B-siivoista (se on kaikista yleisin) niin sitä tehään ihan pitkin päivää. Joskus väliin saattaa tulla se suppeempi versio, mut sekin vaan kaikista pienimpiin koneisiin. Mannertenvälisten reittien koneita siivotaan aina vähintään B-työnä. Istuimia ei imuroida, mutta tietty tsekataan että niissä ei oo mitään tahroja tai murusia. Perussiivoukseen otetaan messiin aina imuri, rätit, kertakäyttöliinat ja pari erilaista pesuainetta. Vessat ja keittiöt hinkataan aina pesuaineiden kanssa.

      Poista
  4. Tää blogi sai mut hakee 1.5v sit sodexolle ja sinne jäin. Nyt sit vakkarina ollu ja työ on ollu kyllä siistiä.

    VastaaPoista