30.12.2015

Vuosi 2015

Taas olis aika perinteisen vuosikatsauksen. Tää vuosi on ollu blogin kannalta aika huono, siis jos katotaan postauksien määrää... Se on aika sääli, koska huomasin sellasen jutun, et kun mietin mennyttä vuotta, oli mun oikeesti aika vaikee muistaa mitään. Oon kirjottanu tätä blogii aina sillein päiväkirjamaisesti, mut tänä vuonna se on jääny vähän toisen blogin varjoon. Osittain syynä myös harrastus, joka on määrittäny tätä vuotta aika paljon.  Lähes kaikki vapaat on menny jossain joen varressa, merellä tai muuten skutsissa. Välillä jotain muutakin, mut sit ei oo ollu kameraa messissä. Sekin on mun tapauksessa tosi outoo, kun oon kulkenu kameran kanssa viimeiset kymmenen vuotta kaikkialla. Toisaalta sekin on ollu ihan kivaa kun on nähny kaikkia juttuja muutenkin kun linssin läpi. Mukavaa vaihtelua. Kalastusreissulla on kyllä kuvattu senkin edestä. Nyt takas tähän vuoteen:

Tammikuu

Heti ollaankin tilanteessa, että mun on kauheen vaikee muistaa mitään alkuvuoden tapahtumia... Olin just tutustunu edellisen vuoden loppupuolella uusiin tyyppeihin, muutamaan perhonaikkoseen. Meitä oltiin kysytty kevään Perhomessuille esiintymään, joten alettiin pikkuhiljaa suunnittelee sen sisältöä. Ylimmässä kuvassa ollaan Tampereella katsastamassa Veeran kotikoskea. Pidettiin myös pieni messupalaveri samalla reissulla. Muu tammikuu menikin lähinnä Thaimaan reissun odotukseen ja suunnitteluun. Matkaan lähettiin kuun lopulla. Lennettiin Phuketiin ja jatkettiin siitä suoraan Koh Lantalle.

Helmikuu

Helmikuun alussa oltiin vielä reissussa. Lantaltalta matka jatkui Phi Phille ja sieltä takas Phuketiin. Kaks viikkoo meni nopeesti. Reissussa oli kivaa, ehkä liiankin kun kotiinpaluu tuntui tyhmemmältä kun koskaan. En olis jotenkin yhtään jaksanu palata vielä arkeen. Matkan jälkeen töissä löysin yhtenä päivänä kirjan lentokoneesta  ja päätin alkaa lukemaan. En edes ollu varma millon oon lukenu kokonaista kirjaa. Lukihäröilystä huolimatta innostuin hommasta vähän ja luin muutaman kuukauden sisään kolme kirjaa. Tää on oikeesti aika iso saavutus mulle. :D Pitäis ehkä taas alottaa joku kirja? Yks mun lukemista kirjoista oli Nälkäpelin matkijanärhi. Se oli myös eka kirja, jonka olin lukenut ennen siitä julkaistavaa leffaa. Pakko sanoo, että mä kyllä saan enemmän leffasta irti kun kirjasta, vaikka monet sanoo just päinvastoin.

Maaliskuu

Maaliskuussa juhlittiin 18v. Pinjaa. Oltiin koko siskosporukan kanssa laivalla. Aika kostee reissu, mitä sitä täysikäisyyden juhlimisesta voikaan muuta odottaa. :D Kuun puolen välin tienoilla aloiteltiin kalastuskautta. Usein talvitauko on pidempi, mut nyt se oli vaan vähän reilun kaks kuukautta lauhan talven takia.

Huhtikuu

Huhtikuussa koitti vihdoin Perhomessut. Meillä oli oma messupiste ja siinä kävi ihan mukavasti porukkaa parin päivän aikana. Eka messupäivä meni vaan hengaillen, mut toisena oli vuorossa meidän pieni esiintyminen. Puhuttiin perhokalastuksen aloittamisesta. Esiintymistä varjosti vähän edellisen illan perinteiset messujatkot, josta oltiin tultu takaisin vasta saman päivän puolella... :D Hyvin kuitenkin meni. Samassa kuussa tehtiin myös eka vähän pidempi kalastusreissu. Oltiin Juuson, Hannan ja Viljamin kanssa Gotlannissa. Upee paikka! Reissun aikana meillä oli Juuson kans vuosipäivä, neljä vuotta takana.

Toukokuu

Eka kunnollinen kevät kuukausi hujahti ohi ihan silmissä. Käytiin Juuson, Veeran ja faijan kans mökillä pikareissulla. Kävin myös kuvaamassa yhden entisen työkaverin häät. Mä kyl liputan keväthäiden puolesta, niissä on jotenki eniten fiilistä! Keväällä olin vähän huonossa hapessa jotenkin, kroppa oli ihan loppu. Terveys reistaili ja salistakin piti pitää kuukauden verran taukoo. Teki ihan hyvää ottaa chillisti hetki ja sit taas jatkaa. Nyt oonkin porskutellu hyvällä fiiliksellä sieltä asti!

Kesäkuu

Kesän alussa mulla oli synttärit. 25vee kemut vietettiin Lunassa. Heti kesäkuun alusta alku myös kaikki kalahommat tullaa aika täysii. Reissuu pukkas heti toisensa jälkeen muutamien satojen kilsojen sisällä. Pisimmillään käytiin Kuhmossa, jonne oli noin 600km. Aika paljon reissattiin myös likkojen kanssa. Juhannus vietettiin perinteisesti mökillä.

Heinäkuu

Koko kesä heinäkuun puoleen väliin asti paiskittiin töitä. Juuso oli vielä sillon Ruodossa ja mä kentällä. Kesän viileys teki sen, että töissäkin oli mukavampi olla kun ei ollu niin ahdistavan kuumaa. Mä kyllä tykkään kuumasta, mut en töissä. Kun pitää juosta hullunlailla pitkin kenttää, tulee aikamoinen pökry hellekeleissä. Vapaat meni kalassa, mut yks viikonloppu pyhitettiin kavereiden kanssa hengailulle. Aika nopeesti sen jälkeen hypättiin taas autoon ja kesän pääreissu starttas. Voi Lappi.

Elokuu

Elokuun alku oltiin vielä reissun päällä. Heti sen jälkeen menin töihin Calcukselle. Hullu stressi ja taas kaipuu takas reissuun. Samaan syssyyn alkoi myös Juuson sairastelu, joka selvis elinikäiseksi suolistosairaudeksi. Oli ihan hirveetä kattoo kun toinen on niin huonossa kunnossa... Nyt kaikki on onneks kuitenkin ihan ookoosti, lääkkeet puree ja Juuso taas oma paras ittensä. Kesän lopetukseksi mä lensin Kuhmoon kalaan. Se oli sellanen kahden kalastusbloggaajan viikonloppu.

Syyskuu

Syksyllä jatkettiin vielä hetki jokikalastuksen kanssa. Käytiin useempaan otteeseen Kotkassa ja yks viikonloppu päästiin messiin Läsäkosken kunnostustalkoisiin. Se oli siistii. Kiva tehdä jotain konkreettista luonnon ja kalakantojen eteen. Työkuviot muuttu lennosta ja mä olikin yhtäkkiä taas kentällä. Myös Juuso oli tehny koko syksyn hommia pelkästään kentällä. Syksyn piristykseks varattiin matka Prahaan.

Lokakuu

Kuun alkupuolella tukka läks uuteen uskoon. Hirveen suurta muutosta ei kyllä tullu, mut sävy muuttu vähän tummemmaks. Aloin kyllästyy ihan blondiin. Täytyy vähän miettiä, että jos tästä vielä vähän muuttais väriä eri suuntaan. Saa nähdä. Syksy on rapujuhlien kulta-aikaa ja mekin pidettiin yhdet sellaiset meillä kotona. Käytiin myös muutaman päivän reissu Prahassa. Kiva kaupunki, hyvä fiilis ja paras matkaseura.

Marraskuu

Myös marraskuussa reissattiin. Käytiin perheen kanssa Tallinnassa yhden yön pikkujoulu reissulla. Meidän perheen lisäks mukana oli kaikkien jätkät. Oltiin myös päivän kalareissulla Ahvenanmaalla Hannan ja Viljamin kanssa. Niiden välillä olikin vaan töissä tai sit tehtiin pienempiä reissuja kalastuksen parissa.

Joulukuu

Joulukuu yllätti. Se tuli oikeesti jotenki ihan puskista. :D Tuntuu kun just olis ollu edellisen joulukuu. Ihan hassuu. Tässä kuussa kalastukset on alkanu jo hiipumaan, yhdellä haukireissulla ja yhdellä mertsarireissulla pystyttiin käydä. Hulluja tuulia ja myräköitä. Kotia on laitettu jouluseks ja vietetty pikkujouluja. Kuukauden kohokohtana oli tietenkin jouluaatto ja muut pyhät. Aatto vietettiin mun porukoiden luona, joulupäivänä nähtiin Juuson väkeä. Tapanin päivänä oltiin Juuson faijan ja broidin, sekä niiden tuttujen kanssa frisbeegolfaamassa. Never again! :D En kyllä tykänny siitä hommasta yhtään. Tulipahan kokeiltua. Oli eka ja ehkä myös vika kerta.

Tää vuosi oli taas ihan erilainen kun kaikki muut. Rahaa meillä oli vähemmän kun koskaan, mut silti tuntuu että ollaan saatu tehä just niitä asioita mistä tykätään ja nautitaan. Eikä oo ees tuntunu että oltais mitenkään kovin köyhiä. (Tulot käyhyysrajan alapuolella) Vuosi on ollu hieno ja tuntuu että parempi kun aikaisemmat. Musta tuntuu et siitä lähtien kun alettiin Juuson kanssa seurustella, on jokainen vuosi ollu aina toistaan parempi. Toki niihin mahtuu myös ikäviäkin asioita, mut sillein pääpiirteittäin. Saa nähdä millainen vuosi on seuraava.