18.8.2014

Lohijahdissa Tenolla

Vaelluksen jälkeen hypättiin taas autoon ja jatkettiin matkaa. Tällä kertaa siirtymää seuraavaan mestaan ei ollut onneksi kuin kymmenisen kilsaa. Meillä oli mökkimajoitus varattuna Karigasniemeltä, mutta vasta seuraavasta päivästä alkaen. Vaelluksella suunnitelmat muuttui ja oliinkin jo aikaisemmin perillä. Nukuttiin Tenojoen varressa autossa ja mentiin heti seuraavana aamuna kyselee mökkiä.

Mökki oli söpö pieni hirsikoppi! Alue oli siisti ja huoltorakennus oli toimiva. Oli ihan kiva päästä taas suihkuun vaelluksen hikoilujen jälkeen. ;) Muutama seuraava päivä meni taas kalastaessa. Tenon luvat alkaa vasta seiskalta illalla, joten piti vähän venttailla. Juuso oli ihan intopiukeenä, mä taas makasin sängyn pohjalla ja olin ihan poikki. Tais olla vaellus vähän rankka, kun lämpökin alko nousee. Ihan vaan rasituksesta, ei mulla muuten ollut mitenkään huono olo. Buranaa naamaan ja illaksi joelle.

Eka ilta oli hiljainen kalojen suhteen. Valvottiin myöhään. Lapin yöttömät yöt on vaan niin siistejä. Loputkin Tenolla vietetyt päivät oli aika hiljaisia. Vedet oli aika lämpimiä. Sama homma oli myös Kuusamossa.

Meijän viimeinen ilta Tenolla oli perjantai. Otettiin sen ja viimeisten lupien viimeisien tuntien kunniaksi yhdet juomat mukaan rantaan. Oli ihan hauska perjantaifiilis. Huomatkaa miten mun kela ja juoma sopii yhteen... ;)

Luvat loppui klo 19. Jäätiin vielä hetkeksi hengaamaan joelle ja miettimään viimepäivien tapahtumia.

Illalla käytiin ihan meijän mökkiä lähellä olevassa raflassa yksillä. Meijän reissu oli siitä erilainen kalareissu, että alkoholi ei hirveesti pudonnut. Ihan muutaman hassun kerran. Usein kuulee villejä tarinoita aika kosteista reissuista. Ehkä tilanne olis ollu eri jos oltais oltu isommassa porukassa, mutta nyt oli ihan hyvä näin.

Myöhemmin illalla pidettiin vielä illallinen "kotona". Juuso sai aikasemmin päivällä yhden fisun, josta tuli oikein loistavaa chevicheä. Illallistettiin musaa kuunnellen, kunnes tuli ihan törkee väsy ja oli pakko mennä nukkumaan. Joessa kahlaaminen on yllättävän väsyttävää puuhaa. Mä nukahtelin aina vähän väliä jonnekkin. :D

Tenosta jäi muuten ihan hyvä fiilis, mutta kalaa olis saanut tulla enemmän. Nyt oli aika huono viikko kaikilla kalastajilla. Mekin kalastettiin monta päivää ihan tyhjää. Siistiä oli kuitenkin käydä, onhan Teno aika kuuluista mesta. Kaikki paikalliset ihmiset oli ihan todella mukavia! Hyvää palvelua leirintäalueella, lupamyynnissä ja normikaupassakin. Välillä me "etelän juntit" oltiin ihan ihmeissämme. :D