1.12.2014

Laivalla Tukholmaan

Lähettiin torstaina Juuson, Esan ja Jonnan kanssa vallottamaan merta ja Ruotsia. Mä sain syksyllä lahjakortin Viking Linelle, sillä sai ilmaisen risteilyn joka piti käyttää ennen joulua. Alkuun mietittiin että mentäis Juuson kanssa kaksisteen, mut kun alettiin kelaa tarkemmin, tultiin siihen tulokseen että halutaan kaverit mukaan. Pyydettiin siis Esaa ja Jonnaa, meillä on jo aikaisemmin ollut puhetta että mentäis yhessä jollekkin risteilylle joskus. Viking Linen Mariella laiva irrottautui satamasta puoli kuudelta illalla. Meillä oli heti alkuun varattuna buffa. Se ei kuulunut lahjakorttiin. Tarjolla oli jouluhenkinen illallinen hintaan 36e. (laivasta ostettuna 38e)

En voi nyt hirveesti kehuskella tietäväni laivojen buffeteista mitään, mutta mun mielestä tää oli ainakin parempi kun Siljalla. Nyt buffa oli vielä hieman "suppea" verrattuna normiin, kun on joulunaika. Ei siltä kyllä tuntunut. Esimerkiks lasten ruuat puuttui kokonaan. Myös viinit oli mun mielestä parempia.

Itse laiva oli aika hirvee. Mä en muutenkaan tykkää laivoista ja tää oli vielä aika vanha. Siljan risteiljä oli laivana paljon siistimpi ja mukavampi. Mariella oli jotenkin kauheen ankee, ahdas ja sekava. Meijän hytin vessassa hais niin paha kusi, että yökkäiltiin sille vuoronperään. :D Viking Grace olis joskus kiva kokeilla.

Buffetin jälkeen haettiin muutamat juomat hyttiin. Juuso ja Esan on käyny muutaman kerran lukioaikoina risteilemässä ja ollu kunnon hyttibileissä. Mä ja Jonna ei olla niitä koettu, eikä tätäkään oikein hyttibiletykseksi voi kutsua. Hengailtiin vaan ja kuunneltiin musaa. Käytiin me myös parilla laivan yökerhossa.

Laivan rafla/baaritarjonta oli aika suppea. Yksi potentiaalinen kapakka siellä oli, mut musa soi niin täysii että ei kuullu ees omia ajatuksiaan tai varsinkaan toisten puhetta. Hengattiin siis isoimmassa tanssimestassa. Perus laivahumppaa ja "siisti" yöshow... Onneks se ei kestäny kovin kauaa.

Aamulla heräiltiin vähän ennen kun laiva tuli satamaan. Laitettiin ittemme kuntoon, käytiin syömässä aamupalaa ja lähettiin tutustumaan Tukholmaan. Laiva tuli aika lähelle keskustaa. Satamasta kesti noin 20min kävellä sellaisella rauhallisella vauhdilla. Meille sattui mukava puolipilvinen ja kuiva keli.

Jos joku tietää, että mikä toi möykky on tossa ylläolevassa kuvassa niin kertokaa pliis? Satamasta käveltiin suoraan vanhaankaupunkiin. Meillä ei ollu mitään kummempia suunnitelmia. Dallaltiin vaan pitkin nättejä katuja. Osuttiin sattumalta jollekkin joulumarkkinoille. Kierrettiin ne pikaisesti läpi.

Tukholman vanhakaupunki on tosi kaunis. Oikeestaan kaikki tollaset vanhat alueet on tosi ihania, maasta riippumatta. Voin vaan kuvitella miltä nää mestat näyttää kesällä. Onneks nytkin oli ihan okei sää ja ulkona hengaaminen ihan mukavaa. Ei tullu liian kylmä, vaikka ollaankin jo ihan talvessa.

Vanhoilla alueilla mä tykkään erityisesti kaikista pikkuruisista kujista. Mulla on joku kujafetissi varmaan. :D Mitä kapeampi, sitä makeempi. Kujat on jotenkin ihanan salaperäisiä ja kuvauksellisia.

Ihan kokoaikaa ei hengailtu vanhassakaupungissa. Lähettiin tutkailemaan muita paikkoja. Käytiin yhessä levykaupassa ja pällisteltiin kaupungin menoa. On aina hauskaa päästä kattomaan ei niin tuttuja mestoja.

Aamupäivä meni kevellessä, joten koko poppoolla alkoi tulla nälkä. Oltiin katottu matkalla monta kivaa raflaa, mut kuinka ollakkaan niitä ei just sillon tuu enää vastaan kun etsii ja on nälkä. Tepasteltiin takas vanhaankaupunkiin ja löydettiin yks kiva mesta. Syömisen jälkeen käytiin vielä kahvilla Espresso Housessa.

Tosi viihtyisä kahvila, niitä oli Tukholmassa enemmänkin. Muut otti ihan mielettömän herkullisen näköiset muffinssit, mut mä tyydyin ruokavammaisuuteni takia vain kahviin. Kanelilla ja kardemummalla maustettu latte. Ei hirveesti haitannu jälkkärin uupuminen, kun tää herkku ajoi sen asian ihan täpöllä.

Kahvittelun jälkeen ilta alkoi pimentyä. Jouluvalot tuli nätisti näkyviin. Meijän oli aika lähtee pikkuhiljaa kohti satamaa. Mun juoma latte oli niin makee, että mulla tuli ihan jäätävän huono oli. Kävely raikkaassa ilmassa satamaan teki ihan hyvää. Kohta piti taas astui ihanan tunkkaiseen laivaan...

Kaikki oli aika poikki kun päästiin laivaan. Oli pakko vetää levyks hetkeks aikaa. Kun laiva oli lähtenyt liikenteeseen, mentiin käymään tax freessä. Siellä oli pieni Victoria's Secretin piste, jossa oli paljon erilaisia tuoksuja. Kyseisen lafkan tuotteet on mulle ihan tuntemattomia, oon vaan kuullu jengin hehkuttavan niitä. Kokeilin montaa erilaista tuoksua, mutta jotenkin ne ei sopinut mun iholle vaikka muuten ne tuoksu tosi hyvältä. Lopulta löysin itelleni sopivan EDT:n ja vartalosuihkeen. Ostin myös shamppanjaa.

Illalla käytiin syömässä. Tällä kertaa ihan ravintolassa. Otettiin buffet vaan yhteen suuntaan ja se oli hyvä veto. Oltiin kelattu että paluumatkalla keskitytään enemmän nesteytykseen, mutta se jäi vain suunnitelmaksi. Laivalla olo latisti fiilistä ja muutenkin oli vähän väsähtänyt olo. Seurassa ei ollu todellakaan mitään valittamista, mut jotenkin laivat ei vaan tunnu kivoilta mestoilta. Lyhyemmillä matkoilla ihan jees, mut kaks iltaa laivassa on vaan liikaa. Onneks ei lähetty Juuson kanssa la Jäbät jakso vähän pidempään, mä ja Jonna haukoteltiin jo pitkään baarissa ennen kun päästiin nukkuu.

Vaikka itse laivasta ei jäänytkään kovin hyvät fiilarit, oli reissu muuten kiva! Tukholma oli jees ja oli mukavaa hengata Esan ja Jonnan kanssa. Seuraavaks vois lähtee yhdessä vaikka Viroon niin ei tarvii mädäntyy laivassa niin pitkään. :) Tai sit jonnekkin missä ei tarvii olla ollenkaan laivassa.

1. Älyttömän päheet byysat! Mistä ne on? :)

1. Gina Tricotista! :) Löysin pari vuotta sitten ja vielä tosi halvalla.