7.2.2014

Krabi 27.1.-3.2.2014

Nakalta lähdettiin taas jatkamaan matkaa. Ensin pitkähäntäveneellä taas yhteen pikkusatamaan, josta päästiin isolla speedboatilla suoraan Krabille. Se paatti oli vähän kalliimpi, mut ehdottomasti mukavin tapa mennä. Taxilla olis menny kolmisen tuntia, vaikka matka on noin 180km. Speedboatilla matkaan meni puolitoista tuntia.

Speedboatin hintaan kuului myös kuljetus hotellille. Meijän hotelli oli aika lähellä Ao Nangin keskustaa, Ao Nang beachin ja Noppharat Thara beachin välissä. Ihan mukavalla paikalla siis. Hotellissa oli kiva uima-allas ja aamupala kuului tällä kertaa myös hintaan. Meijän huoneet oli samassa kerroksessa kuin pooli.

Ao Nang

Meijän kotirantana oli Ao Nang beach. Ihan kivannäköinen biitsi, mutta ei mikään hirveen siisti biitsipäivien viettoon. Ranta toimi enemmänkin veneiden tukikohtana kun mennään lähi saarille. Ao Nangin keskustassa tuli hengattua lähes joka ilta. Käytiin siellä aina syömässä. Taas samalla meiningillä kuin Phuketissa, katukeittiöissä eniten. Ao Nangissa oli kaikki selvästi halvempaa kuin Phuketin kohteissa. Erona Phuketiin myös se, kaikki pizza/pihvimestat ei ollu ihan niin täysiä, vaan myös niistä katukeittöistä ostettiin mättöjä. Välillä sai oikeesti ventata ruokaa aika kauan kun oli paljon syöjiä :D Ao Nangissa suurin turistijoukko ei ollut Venäläiset vaan Suomalaiset ja muut Pohjoismaiden edustajat. Se tuli ihan yllärinä.

Railay beach ja Prha Nang beach

Niinkuin jo äsken mainitsin Ao Nangista oli hyvät yhteydet saarille ja muille rannoille. Esimerkiksi Railayn rannalle ja Phra Nangiin kulki pitkähäntäveneitä pienin väliajoin vähän kuin busseja. Railayn ranta oli nätti, mut Prha Nang vielä siistimpi. Siellä tuli käytyä muutamaankin kertaan. Molemmat rannnat kuului monien päiväretkien ohjelmaan, joten iltapäivästä ainakin Prha Nangilla oli aika paljon porukkaa ja veneitä. Rannalla oli myös pitkiksiä, josta sai osttua ruokaa ja juomaa halpaa hintaan. Viimeinen pitkähäntäpaatti lähti päivittäin klo 18 takaisin Ao Nangiin.

Hong Island

Yhtenä päivänä ostettiin retki Hong Islandille, jonne pääsi pitkähäntä veneellä Ao Nangista suunnilleen tunnissa. Retkeen kuului (piti kuulua) pari eri pysähdystä jossa pääsi snorklaamaan ja lounas. Pysähdyttiin kuitenkin vaan yhdellä rannalla, joka oli vähän pettymys kun odotettiin hienoja snorklausvesiä, joista meille oltiin kerrottu. Olis sillä yhdelläkin rannalla varmaan ollut ihan siistit vedet, mutta merenkäynti oli aika kovaa ja hiekkapohja sekoitti vettä niin että ei siellä kunnolla mitään nähnyt. Paikka oli kuitenkin nätti ja maiset siistejä. Yks varaani vei mun sydämmen. Olisin halunnu ottaa sen syliin ja viedä kotiin!

Krabi Town

Eräänä iltana lähdettiin kattomaan miltä näyttää Krabi Town. Matkaa Ao Nangista sinne on vajaa 20km. Mentiin tuktukilla. Pyörittiin illan hämärässä kaupungissa ja käytiin syömässä. Eksyttiin vanhingossa johonkin night marketiin, josta saatiin melkeimpa reissun parhaat mätöt. Krabi Town vaikutti ihan kivalta. Harmi että kerettiin käydä siellä vaan tona yhtenä iltana nopeesti pällistelemässä.

Hidden Lagoon

Toisella kerralla kun käytiin Prha Nangilla, vietettiin Juuson kanssa päivää kahdestaan. Lähettiin taas pitkiksellä kohti Railayn rantaa, josta käveltiin Prha Nangiin. Matkalla huomattiin kyltti, jossa luki Lagoon. Kartasta katsottiin että se oli jossain keskellä vuoria. Lähettiin ettimään reittiä. Oltiin jo aikasemmin nähty yhdellä vuorenrinteellä köysi, joten ajateltiin että ehkä sitä kautta pääsisi laguunille. Lähettiin testaamaan. Reitti oli ihan kreisi. Alkuun kiivettiin jyrkkää nousua jonnekkin korkeemmalle, josta sit lähti ihan suora pudotus alas laguunille. Pudotusten välissä oli pienet tasanteet jossa pysty vähän lepäämään. Kun katottiin alas, meinas mennä oikeesti pupu pöksyyn ja mietittiin et kannattaako tonne nyt lähteä tappamaan itteensä. Turkoosina kimmeltävä laguuni näytti kuitenkin niin houkuttelevalta että lähettiin uhmaamaan painovoimaa ja kapuamaan alas köyden avulla. Se oli muuten siistii! Uimisen jälkeen sama homma toiseen suuntaan, mutta se oli paljon helpompaa. Siisti kokemus.

Koh Poda

Viikonloppuna käytiin yhdellä lähisaarista, Koh Podalla. Ao Nangista kesti sunnilleen vartti että oltiin perillä. Poda oli kaunis saari, mutta tosi roskainen. Siellä aika paljon porukkaa, eniten kiinalaisia. Samana päivänä oli alkanut kiinaisen uuden vuoden vietto, joten lomailijoita riitti. Ranta oli ihan täynnä veneitä, joten lähdettiin vähän sivummalle. Laskuveden aikaan löydettiin yks ihan hieno snorklauspaikka.

Snorklausretki Koh Phi Phille

Viimeisenä kokonaisena päivänä lähdettiin kunnolla snorklaamaan. Oltiin edellisenä iltana sattumalta kuultu yhdestä padifirmasta, että ne olis lähdössä Phi Phille sukeltamaan ja mukaan voisi tulla myös snorklaamaan. Se kuulosti hyvältä, koska Phi Phin vedet kiinnosti mutta peruspäiväretki turistikohteisiin ei oikein napannut. Hintakin oli ihan jees. Aamulla aikasin meitä tultiin hakemaan hotellilta, josta vietiin satamaan Noppharatin viereen. Sieltä pitkähäntävene noukki porukan messiin ja vei isommalle paatille, joka odotteli kauempana rannasta. Meidän neljän lisäksi porukkaan kuului alle kymmenen tyyppiä. Kaikki laitesukeltajia. Mukana myös yksi Suomalainen padikouluttajalikka, jonka kanssa oli mukava vaihtaa pari sanaa.

Matka Phi Phille kesti pari tuntia. Mentiin mestoille, jossa oli hyvät sukelluspaikat. Padityypit lähti jonnekkin syvälle ja me jäätiin tutkimaan lähempänä olevia koralleja ja kaloja. Ekan sukellussession jälkeen oli lounas. Pienten sulattelujen jälkeen alkoi uusi sukellussessio. Mä en oo koskaan uinut niin kirkaassa vedessä. Se oli siistii kun alla on noin kymmenen metriä vettä ja silti kaikki näkyy ihan selvästi. En mä myöskään ollu snorklannut koskaan aikasemmin ennen tätä Thaimaan reissua. Koukussa oon. Paluumatkalla mentiin kuuluisan Maya Bayn ohitse, joka oli ihan nuijittu täyteen porukkaa ja veneitä. Onneks ei menty sinne! Koko reissu oli hyvin järkätty ja tosi onnistunut. Siihen oli hyvä lopettaa.

Viimeisenä päivänä kerettiin vielä vähän kierrellä Ao Nangissa. Käytiin myös hieronnassa Juuson kanssa. Mä en voi tajuu miten hyvän tunnin hieronnan voi saada alle kymmenellä eurolla! Kävin kolmessa eri hieronnassa yhteensä, thai, jalka ja hartia/selkä. Kaikki oli jees. Matka Krabilta takas Phuketiin taittui taxilla. Kuski oli ihan sekopää, joka ajoi tosi varovasti ja tööttäs aina kun ohitti jonkun... Ihan sama oliko mopo, kävelijä, autolija tai parkissa ollut auto. Hermo meni. Päästiin kuitenkin turvallisesti perille ja lentokin oli aikataulussa. Lento meni nopeesti nukkuessa monta tuntia.

Itse tykkäsin enemmän Krabista kuin Phuketista ja tuntuu että moni asia jäi vielä hampaan koloon, joten takaisin olis päästävä. Krabissa kiehtoi se kun sieltä on hyvät yhteydet monille paratiisisaarille. Krabi tuntui myös rennommalta paikalta ja niinkuin mainitsin jo, hinnatkin oli mieluisammat. Mua alkoi kiinnostaa myös muutkin Thaimaan kohteet ja haaveissa olis vähän pitempi reissu joskus. Samaan syssyyn voisi kiertää muutakin Aasiaa. Toivotaan että haaveet joskus toteutuu. Ihana oli tämä mennytkin reissu!!

Ps. Pyydän anteeksi jos paikkojen nimet on kirjotettu väärin. Huomattiin että monet mestat oli kirjotettu ihan erilailla esimerkiks katukylteissä tai kartassa. Ota siitä nyt sit selvää, mennään näillä. :D