30.6.2010

Juhannus

Oltiin Juhannuksena meijän mökillä taas vaihteeks. Oon ollu kaikki jussit siellä. Mökki on Pertunmaalla, suunnilleen Heinolan ja Mikkelin välissä. Eli sillon ku ei oo ruhkaa, sinne ajaa vajaa kaks tuntii. Lähettiin J:n kaa landelle juhannusta edeltävänä torstaina heti Olkan jälkeen. Muu perhe meni jo edellisenä päivänä. Tänä vuonna seurana oli kaks perhettä meijän lisäks, eli jengii oli 13 henkee ja kaks koiraa. Onneks mökillä on paljon nukkumistilaa.


Juhannusaattona lähettiin Jiin kaa kylille hankkii juttuja, mitä oli jääny himaan. Käytiin samalla Pertunmaan rannalla. On meilläki ranta, mut siinä on aika vhän vettä ja paljon mutaa. Kunnan rannassa on hiekkapohja ja kunnolla tilaa uida. Ei tosin menty uimaan ku vesi oli viel aika kylmää.


Loppupäivä meni aika chillisti. Mä tein koko sakille ruokaa. Perjantain ssafkoihin kuuli punaviinikana, gorgonzolakastike ja bataattipunasipulijuttu.


Illalla syötiin makkaraa ja saunottiin. Mä olin aika paljon sisällä ku mua ärsytti, et sato vettä ja sillon on pimeetä. Mul on aika huono hämäränäkö ja se on vammasta. Ulkona oli myös aika viilee ja PALJON hyttysiä. Mul oli kuitenki ihan kivaa siellä sisällä, vaikka muut oli ulkona. Kuuntelin musaa ja söin makkaraa. Sitten mä sammuin tuvan pöydän ääreen. En ollu ees juonu oikeestaan mitään, väsytti vaan kauheesti.


Seuraava päivä oli aika samanlainen. Käytiin pikasesti taas rannalla, jonka jälkeen päätettiin J:nja Pyryn kaa mennä limulle paikalliselle terassille. Kun kuunneltiin muitten terassilla olevien tyyppien juttuja, huomattiin et melkein kaikki oli Vantaalta. Hahaha. Ihan vaan pari paikallista.
Mama teki päivällä hyvää thairuokaa ja megahyvää thaijälkkärii!

Lauantaina oli parempi ilma ku pe. Aurinko paisto ja oli nättii, mut aika kylmää silti. Ilta meni taas saunoessa ja makkaraa syödessä. Meijän mökin sauna on paras.


Sunnuntaina mä häärin taas keittiössä muutaman apurin kanssa. Tällä kertaa tehtiin Falafeleita, hummusta ja jugurttiurkkuja. Lisäks oli pitaleipää. Tein ekaa kertaa hummusta ja olin kyllä tyytyväinen tulokseen. Tosi namnamnam! Muutenki oli hyvää, tuli vaan syötyy vähän liikaa...


Illalla jäljellä oli enää meijän perhe plus J. Pyry (kai) oli käyny onkimassa ahvenia ja syötiin niitä. Mäkin kävin Pyryn kaa pariin otteeseen kalassa, mut mitään ei tullu. Lähellä kyl oli, mut hauki pääs karkuun. Sen jälkeen meillä kävi hassujuttu ku oltiin taisteltu sen hauen kanssa ja vapa oli kai vähän löystyny. Mä viskasin hyvän heiton ja kattelin et what nyt tais lentää jotain muutaki ku viehe. Sit pyry alko nauraa ku se huomas, et mun virvelistä puuttu puol vapaa! HAhah, se li hauska näky. Onneks se ei karannu ja laitoin sen takas kiinni.

Mä tein samana iltana vielä ison kasan lettuja. Mä oon hulluna lettuihin namnamnamnamnammmm! Söin viis ja arvatkaa vaan, et oliko paha olo... Sisään laitoin vattuhilloo ja kondensoitua maitoa. Sitä käytetiin esim siihen thai jälkkäriin ja vietnamilaiseen kahviin. Se on sellasta vähän siirapin olosta ja tosi makeeta, mut siis maitoo kuiteki. Sopi myös suomalaisiin lettuihin!


Maanantaina lähettiin himaan. Sitä ennen mä kävin vielä kerran fiilistelesämässä lammella. Otin kuvii ja hain katiskat veke.


Ja sitten tottakai me vielä syötiin... Nyt oli ehkä vähän perinteisempää mökki ruokaa. Grillattuja sieniä, possupihvejä punaviinimarinadissa ja salaattia. Mä toimin sienten täyttäjänä ja grillaajana.


Sitten lähettiin Jiin kaa kohti Vantaata. Nyt mulla on käynnissä juhannuksesta palautuminen, eli lenkille MARSSS! Ei olis pitäny syödä niin plajon karkkia ja muita herkkuja. Syön tosi harvoin karkkia, nyt tuli sit syötyy parin vuoden edestä varmaan. Lenkille!

Osa kuvista on Jiin Canonililla ja osa mun Nikonilla.

1 kommentti: