5.4.2010

Pääsiäinen

Olipas ruuantäyteinen vkl.
Lauantaina, kun darrasta oltiin selvitty, mä suuntasin Jiiltä himaan. Mun täyty ottaa lisää kuvia mun päättötyöhön, eli siihen keittokirjaan. Tällä kertaa vuorossa oli limelohi.
Söin sitä ekan kerran meijän tuttujen mökillä moooniamonia vuosia sitten. Ihastuin.
Nykyään osaan tehä sitä itekkin ja se on aina tosi jees. Se on jännä ruoka. Sitä ei valmisteta mitenkään vaan se valmistuu itestään.


Lohenpalasia laitetaan liemeen, johon tulee öljyä (Olivii tai rypsi, ihan kummästä tykkää. Ite tykkään enemmän tehä rypsiöljyyn, mut tällä kertaa tein oliiviin.), limenmehua (puristetaan tuoreista limeistä), chiliä, valkosipulia, inkivääriä ja tuoretta timjamia. Kaikki aineet sekotetaan keskenään ja annetaan muhia muutama tunti. Ah! Sitten se syödään patongin kanssa. Juomaksi käy valkoviini. Tällä kertaa meillä oli Australialainen De Bortoli gewürztraminer riesling. Saa alkosta ja maksaa vähän vajaa 9e. Sopi ihan hyvin, mutta ois voinu olla aavistuksen kuivempaa.

Sunnuntaina käytiin Jiin kaa parissa eri pääsiäismessussa. Käytiin tutustumassa Vuosaaren vapaaseurakuntaan. Oli ihan jännää käydä muuallakin kun oman seurakunnan jutuissa. Mulla oli vaan se ongelma, ku en pysty keskittyy kauheen pitkään yhteen juttuun ja puheosuus kesti n 40min. Loppupuolella mun ajatukset ei pysyny yhtään aiheessa. Ei kyllä missään muuallakaan. Katse oli seinissä ja pää tyhjänä...
Vuosaaresta suunnattiin Agricolan kirkkoon, jossa oli Tuomasmessu. Se on kirkko on yks mun lemppäreista. Tosi kaunis. Ihmisiä siellä oli ihan törkeesti ja kokoajan kuulutettiin ja pyydettiin tiivistämään. J oli just tullu kipeeks ja olo alko huononee, joten jouduttiin lähtee kesken pois. Harmi sinänsä, mut tuleehan noita messuja vielä.
Tultiin Jiin luo. Molemmilla oli kauhee nälkä ja mä tein pizzaa... Jo toinen pizza tänä viikonloppuna. Se oli kyl hyvää, vaikka ite sanonki. Hehe. Tykkään nykyään tehä pizzapohjan täysjyväjauhoista. Tulee paljon parempaa ja onhan se vähän terveellisempääkin ku normivehnäjauhot.

Tänään oli supermättöpäivä. Tultiin meille. Meitä odotti pussilliset suklaamunia! Ite en jaksanu venata ruokaa, vaan söin jo ennen pari munaa. Ruokana meillä oli lampaanpaistia. Ekaa kertaa! Se oli jees. Lisukkeena perunaparsakaali juttuu, minttuhyytelöö ja jotain kastiketta. Juomana punaviiniä. Kokonaisuus oli tosi hyvä.
Jälkkäriks oli vähän kaikenlaista. Alotettiin valkosella portviinillä ja parilla eri juustolla. Toinen oli Valion salanauvos goudaa ja toinen jotain voimakkaan makuista juustoa, joka oli 6vuotta vanhaa. Se hankittiin myrtsin maalaismarkkinoilta muutama viikko sitten.
Sitten syötiin vielä suklaata ja itetehtyä pashaa. Namnamnam. Tuli pikkusen ähky.


Jossain vaiheessa aurinkokin oli alkanu paistaa ja ilma näytti taas ihanan keväiseltä. J lähti kotiinsa ja mä lähin iltalenkille. Se oli hyvä veto, koska enaa ei oo yhtään niin ähkyolo. Kiersin myrtsiä, martsaria ja louhelaa. Lenkkeilin noin tunnin.
Vaatteet oli niin mageet, et mun oli pakko ottaa kuva. Urheilulook ei sovi mulle!


Meijän pikkubroidille tapahtu haaveri tänään ulkona. Se oli kai lyöny päänsä vähän pahemmin. Nyt me venaillaan tuloksia Jorvista...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti